keskiviikko 23. syyskuuta 2015

Persiljan kuivatus


Kasvatin oikein innolla koko kesän persiljaa, mutta en käyttänyt sitä mihinkään. Mun mielestä persilja sopii lähinnä soppaan jos ei tee siitä persiljasalaattia ja siihen taas tarvisi paljon enemmän persiljaa kuin mitä mun puskassa oli. Siispä päädyin siihen, että mun täytyi kuivattaa se, että voisin talvella käyttää sitä keitoissa. Mun mielestä kuivatus sujui aika mallikkaasti ja nopeasti. 

Tein sen näin:
1. Kiertoilmauuni lämpenemään 100 asteeseen
2. Nypi persiljat leivinpaperille ja levitä ne mahdollisimman hyvin.
3. Pidä persiljoita uunissa 15min
4. Pienennä lämpötila 50 asteeseen ja jätä uuninsuu vähän raolleen odota vielä 15min
5. Persiljan pitäisi nyt olla rapsakkaa ja sen voi purkittaa
6. Laita uuni pois päältä!


Tädiltä olin saanut täydellisen pienen Iittalan purkin persiljoiden säilömiseen. Harmi ettei noita Jars -purkkeja enää tehdä niin monessa värissä. Nettikaupassa niitä ei näkynyt ollenkaan.

Saman tädin ja hänen miehensä kanssa lähden huomenna aamusta 5 aikaan ajaan kohti Norjaa. Menen heidän kanssa viemään serkun muuttokuormaa. Hauska päästä reissuun! Junaliput Ouluunkin löytyi vain 40€:lla menopaluu ja töistäkin pystyin helposti sumplimaan vapaata. Jeijee! Pian lähdenkin siis yöjunalla kohti Oulua ja siitä seuraa varmaan 9 tunnin autossa istuminen ennen määränpäätä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti