tiistai 11. kesäkuuta 2013

Shoe"Fix"

Voi morjes!

Toi lupaamani viikonloppuna kengistä avautuminen meni vähän pitkälle, koska eräs ääliö pitkälettinen herra täällä hostellissa, lataili vaa netistä jotain ties mitä kaiket päivät ja yöt ja me muut vaan valitetaan kun netti ei toimi. Nyt sitten selvis siihenkin syy ja kun kyseinen herra sulki latauksensa latautu tännekkin kuvat yhdessä hujauksessa ja sain yhden portfolionki palautettua nettikurssille. Huh.

Sitten siihen mun alkuperäiseen valittamisen aiheeseen. Ostin rakkausjengät Jetistä joskus... öö, en muista koska, mutta asiasta myös täälläkin silloin mainitsin asukuvien yhteydessä. Niistä kengistä kuitenkin toisesta katkes korko kerran baarissa. Kaikki mun tanssityylin tietävät varmaan arvaavat, että miksi! No, en oikeesti ole varma syystä, mutta ei toi kauppa mitää kauheen laatutavaraa myy, joten se oli ihan arvattavissa. Oli muuten ensimmäinen kerta, kun multa irtosi korko kengistä. Enkä ees kaatunut. Olen kai tottunut pieneen horjahteluun tanssimisen yhteydessä...

Aikani panttasin kenkiä sänkyni alla ja mietin haluanko ne mukaan Suomeen ja korjautan ne vai heitänkö ne roskiin. Kuitenkin mun rakkaus edelleen oli vahva noita kenkiä kohtaa, joten päätin ne korjauttaa, vaikka se maksoikin melkein saman verran kuin kegät uutena. Vernhill Parkissa ShoeFixissä kummankin koron kiinnitys (ei se toinen irti ollut, mutta ei se hyvin kiinnikkään ollut) ja toisen kengän kärjen liimaus maksoi 140N$ eli alle 14€ ja he lupasivat laittaa viestiä, kun on valmista

Parin päivän päästä ihmettelin, kun ei viestiä alkanut kuulumaan ja kaupassa Vernhillillä käydessäni ajattelin myös poiketa kysymään mitä kengille kuuluu. Ne oli kai toivonut etten tulisikkaan. Korot oltiin kiinnitetty, mutta kengän kärkeä ei oltu liimattu, vaikka he itse väittivät, että antoivat liimauksen "kaupan päälle". Luulivat mua aivan tomppeliksi. Noh, siinä sain kengät matkaan ja mentiin syömään. Aloin siinä odottaessani tutkia kenkien kuntoa ja löysin tälläsen:

Toi valkonen viiru kengän pohjassa on mun korjauksen tulosta niiden "korjaukseen" älkää siitä välittäkö

Toiseen kenkään (se josta aiemmin oli korko irti) oli ilmestynyt kiva "tahra"! Toivoin hartaasti, että he voisivat sen putsata pois ja vein kengät takaisin, koska tosta kohtaa lähti jotain mustaa väriä mun käsiinikin, vähän niin kuin plankkia. Jollain märällä rätillä ne niitä pyyhki ja sanoivat, että toi menee pois, kunhan kengät kuivuu. Menin sitten takaisin ruokapaikkaan ja syötiin ja odoteltiin kenkien kuivumista. Kengät kuitenkin olivat syömisen päätteeksi täysin kuivat ja läntti oli siinä vieläkin.

Vein kengät takaisin ja räyhäsin minkä ehdin siitä miten ne oli pilanneet mun kengät, että heidän täytyisi tehdä niille jotain ja antaa mun rahat takaisin! Siinä oleva poika sanoi etteivät he voi rahoja palauttaa ja minä lupasin olla sielä niin kauan kun rahaa kassasta mun käteen tipahtaa. He näyttivät mulle eri väristä mustaa kangasta, jolla he sanoivat, että jäljen voi kauniisti peittää. Ilmoitin kankaan värinkin olevan eri ja he vain kohauttivat olkiaan sanoen, että se on musta. Värisokeita paskiaisia. Mä sanoin, että tekevät minkä parhaaksi näkevät, koska kengät on kuitenkin pilattu sielä. Lopputulos oli tämä:



En tiedä saako kuvista niin selkoa, mutta kuitenkin liima/plankki/mikälie kohta oltiin peitetty eri sävyisellä kankaalla (jopa miehet hostellilla huomas sävyeron!) eikä ton kankaan reunoja oltu päätelty mitenkään, jonka ne oli siihen päälle laittaneet.

Nämä kun näin rupesin itkemään. Mua kiukutti niin paljon, että yhdet mun lempikengistä oltiin tollee pilattu enkä ollut jaksanut odottaa, että voin ne Suomessa viedä osaavalle suutarille. Ilmoitin edelleen, että kengät ovat pilalla enkä voi niitä tuon näköisenä käyttää! Poika varmaan säikähti sitä, että aloin itkemään koska sen jälkeen se lupasi, että ne ostaa mulle uudet kengät jos löydän kaupasta tollaset samanlaiset tai samantyyliset. Menin sitten Jettiin etsimään. Ei ollut samanlaisia eikä oikein saman tyylisiäkään, joita olisin halunnut. Halusin vanhat kenkäni takaisin.

Menin takaisin ShoeFixiin ja ilmoitin, että samanlaisia ei ole enää myynnissä enkä halua mitään uusia sieltä. Sitä paitsi olisi tullut heille kalliimmaksi ostaa minulle uudet kengät, joita en oikeastaan edes halunnut kuin antaa rahat takaisin korjauksesta. Tämän kuultua kahden miehen kanssa tuli neuvottelemaan myös yksi naispuoleinen työntekijä Afrikaansiksi, mutta sen verran saksaa ymmärrän ja Arikaans on jotain sinne päin, että tajusin naisen sanovan, että antakaa nyt tuolle tytölle rahat ja vanhat kengät takaisin. En sitten tiedä pelkäsikö se, että pelotan kaikki asiakkaat, koska varmasti olin pelottanut jo muutaman pois, mutta sain rahani ja pilatut kenkäni takaisin. 

(paikalla oli muuten myös yksi toinen nainen, jonka kengät olivat kadonneet, miten kiva ylläri!)

Kotiin palattuani olin iloinen, että he eivät olleet liimanneet tuota jäätävän rumaa kangasplänttiä muuta kuin kengät pohjan väliin kiinni ja pystyinkin sen kynsisaksilla leikkaamaan irti. Siitä siis ylimmässä kuvassa näkynyt valkoisen viiru kengän pohjan vieressä. Ei auttanut kuin alkaa potkia hiekkaa, että se valkoinen väri peittyisi. Pimeellähän noita voi hyvin käyttää, kun tollanen virhe kengissä ei näy ja kyllä mä päivälläkin periaatteessa voin. Ärsyttää vain vieläkin suunnattomasti. Pitänee miettiä mitä Suomessa maksaisi ton korjaus. Siihen voisi tehdä jonkun remmin peittämään vikaa, mutta ei todellakaan tolla tavalla kuin mitä ShoeFixissä tehtiin vaan oikein ja kunnolla saman sävyisestä kankaasta tai sitten jostain aivan eri värisestä jos villeiksi aletaan. 

Ja mitä tästä opimme? Jo lapsena opitun hyvän tavan "itkin niin sain".

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti