tiistai 16. kesäkuuta 2015

Meidän pihan kasvillisuutta kesäkuussa

Saatiin tuparilahjaksi tällänen ihanuus. Harmi, että se ei ole tuosta rehevöitynyt. En kai osaa hoitaa sitä kunnolla.

Syreeni
Pakko kai se on myöntää, että niin paljon, kun olen omasta pihasta ja kukkaloistosta innoissani niin olen silti maailman surkein rikkaruohojen kitkijä. Johtunee ehkä siitä, että rikkaruohoissakin on usein kukkia ja mun mielestä nekin on kauniita. Voikukkien määrää kuitenkin yritin rajoittaa, mutta ei kai siitä ollut mitään hyötyä. Edes sellaisia ei kukallisia rikkaruohoja en ole saanut aikaiseksi kitkettyä ja meidän kivikkokukkamaat ovat ottaneet ehdottomasti eniten rikkaruohoja osakseen. Tarvisin jonkinlaisen kitkemisopastuksen, vai pystyyköhän esimerkiksi juolavehnästä pääseen eroon koskaan?



Joku ruiskaunokin sukulainen

Rikkaruohojen ja muiden sen tapaisten lisäksi meidän pihassa leviää ihan ilmeisesti istutettuja kukkia. Ruiskaunokkia tai jotain sen sukulaista on nyt tupsahdellut ympäri pihaa. Se on selkeästi saanut vapaasti levitä kukkapenkissä, kukkapenkin vieressä ja parissa muussakin paikkaa. Yksi mätäs sitä jo siirrettiin mökillekkin. Liika yhtä kukkaa on liikaa varsinkin jos ne eivät ole yhdessä ja samassa paikassa. Luonnonkukista Mika säästi yhden kohdan kauniita lemmikkejä eikä ajanut ruohoa niiden kohdalta. Harmi vain, että noita kaunokaisia tuntuu olevan äärettömän vaikea kuvata, kun ne heiluvat kokoajan!

Valkoisia lemmikkejä

Sinisiä Lemmikkejä

Täysin tuntemattomia kukkia putkahtelee esiin vadelmapusikosta

Mun runkoruusu ja lopeliat. Lopeliatkin voisivat mun puolesta pian alkaa tekeen kukkia

Istutin ruohosipulin ja vieressä on tänävuonna istutettua ruohosipulia. Ensi vuonna nekin on toivottavasti paksumpia

Lisää jotain rikkaruohokukkaa. Tuli jotenkin kivasti tohon niin en raaskinut repiä pois.

Gladiolus, koristekrassi ja ruiskaunokin sukulainen

Yhden kukkapenkin olen viitsinyt kuopsuttaa, koska se näytti siltä ettei siihen ollut tulossa kuin suikeroalpia. Pistin alpit purkkiin ja vietiin ne mökille. Tilalle tuli kesäkukkamaa, johon istutin äidin kasvattamat köynnöskrassin ja gladiolukset. Vielä niihinkään ei ole kukkia tulossa, mutta ehkä heinäkuussa! Vieressäkin muuten näkyy puska levinnyttä ruiskaunokin sukulaista. Kukkamaan reunalle pistin kiviä ettei multa tule ihan terassin laudoitukseen asti.

Alapuolella olevassa kuvassa on mun murheenkryynini. Mä en pidä siitä ollenkaan, että noi saniaiset ovat levinneet myös meidän terassin alle. Ollaan nyt kuskattu tota saniaistakin mökille, mutta taidan alkaa hävittämään noi loput ja keksiä tohon ensi vuonna jotain uutta ja kivaa joka ei leviä tolla tahdilla ja ei pilaa terassia, joka toivottavasti ensi vuonna uusitaan.


Ihania kieloja

Karviaispensaasta lepäilemässä oli yhtenä päivänä kaksi leppistä ;)
Kesäkuun kukkaloisto on ollut mun mielestä hyvin vähäistä. Toivon heinäkuulta parempaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti