tiistai 17. huhtikuuta 2012

Master chef



Monet mun luokkalaisista on tällä hetkellä koulun puolesta retkeilemässä Itämeren helmillä tai Pietarissa. Minä köyhä jäin kotiin ja käyn töissä. Yllättävän paljo silti on luppoaikaakin, kun mieskin on ulkomailla (Miksi mä oon vaan kotona!?!?). Kouluhommia voisi tietenkin tehdä, mutta mä kunnostaudun mieluummin kokkaillessa.


Mulla ei ole uunia, mikä tekee jälkkäreiden valmistuksesta pientä tuskaa niin tänä aamuna googlettelin ohjeita uunittomiin kakkuihin. Lisähaastetta myös antoi se, että mun piirakkavuoka on pakattuna jossain varastossa. Mielessä kävi ensin käydä ostamassa class ohlsonilta kertakäyttöpiirakkavuoka, mutta sielä ei ollut sellaisia niin jouduin tyytymään muffinssivuokiin. Reseptin googlettelin täältä, mutta kaupassa se muuttui aivan erilaiseksi, koska en löytänyt kaikkia tarvittavia tuotteita. Olen aika avoin kokkailija, enkä pahemmin välitä resepteistä, joten maustamattomasta tuorejuustosta tuli maitorahkaa ja mansikkasoseesta mangopilttiä. Voinkin unohdin ostaa, joten käytin perus margariinia.


POHJA:
170 gDomino-keksejä
50 gvoita sulatettuna
TÄYTE:
200 gmaustamatonta tuorejuustoa
2 dlsoseutettua mansikkaa (4 dl pakastemansikoita)
1,5 dlsokeria
2 dlkuohu- tai vispikermaa
1sitruunan mehu
6liivatelehteä

Valmistusohje

  1. Hienonna keksit muruiksi ja sekoita niihin sulatettu voi. Painele muruseos leivinpaperilla vuoratun irtopohjaisen vuoan pohjalle. Laita kylmään.
  2. Soseuta mansikat tai paina ne siivilän läpi. Vatkaa kerma vaahdoksi ja sekoita joukkoon tuorejuusto, sokeri, mansikkasose ja sitruunanmehu.
  3. Liota liivatelehtiä noin 5 minuuttia kylmässä vedessä. Puserra vesi pois ja sulata ne kattilassa kuumentaen. Lisää kädenlämpöisenä juustoseokseen ja kaada täyte pohjan päälle. Anna hyytyä kylmässä mieluiten yön yli.


 Mulla ei todellakaan ollut edes aikomusta pitää noita yön yli jääkaapissa, vaikka ohje niin sanookin. Pistin ne sitten pakastimeen kohmettumaan, koska mun pakastinkin on niin huono, ettei se oikeasti mitään pakasta, mutta on kylmempi kuin jääkaappi. Aika tyytyväisenä sain olla lopputulokseen, vaikka täytettä jäi paljon yli. Sen onneksi pystyy syömään rahkan tapaisena. Niin ja joku voisi opettaa mua käyttämään liivatelehtiä, koska mun käsittelyssä ne tuntuu vain tapettiliisteriltä joka ei varmasti jähmetä mitään!


Välituloksena n. puolentoistatunnin pakastimessa olon jälkeen testasin ottaa yhden kakkusen pois vuoasta ja syödä sen. En kuitenkaan ehtinyt kauean pitkälle, kunnes kävi näin:


Olin laittamassa muita kakkusia takaisin pakastimeen, kunnes ne kaikki tipahtivat alas leikkuulaudalta, jolla niitä siirtelin ympäriinsä. NIIN mun tuuria! Onneksi vain yksi vahingoittu pahemmin ja se pääsikin sitten parempiin suihin, kun vaihdoin täydellisen kakkuseni lusikoitavaan malliin. Maku kuitenkin oli suussa sulava ja todella makea.


Mun pakastin näyttää pieneltä jäävuorelta, jossa asuu muffinssivuokia. Täytyis varmaan sulattaa se joskus, vaikka mokomasta ei mitään hyötyä ole siltikään.



Jälkkärin jälkeen siirryin pääruokaan. Googlettelin aamulla myös erilaisia halpoja ruokavaihtoehtoja ja päädyin tekemään pakasteseiti kastiketta. Lisäsin joukkoon ison sipulin ja pari ruokakermaa. Maustoin aika rankalla kädellä vihreällä curryllä ja sitruunapippurilla. Olen ostanut itselleni käyttöön tota vihreetä curryä, koska en pidä ollenkaan siitä keltaisesta vaihtoehdosta ja tossa on jotenkin tujumpi maku.


Kaveriksi kastike sai makaronia ja jouduin vielä tossakin vaiheessa lisäämään maustetta, vaikka mielestäni olin laittanut sitä jo aikalailla. Hyvää kuitenkin oli ja myös todella helppo ruokalaji valmistaa, onneksi tota mäkään en onnistunut mokaamaan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti